5 trends in financiële diensten om in 2022 in het oog te houden 

Organisaties in de financiële dienstverlening hebben altijd al de vinger aan de pols gehouden bij nieuwe technologieën, maar de wereldwijde verschuiving van het landschap in 2020 heeft het belang van digitale transformatie in een stroomversnelling gebracht. Zonder enige waarschuwing moesten teams hun activiteiten radicaal veranderen om te voldoen aan de nieuwe eisen van werknemers en klanten. Maar wat zijn nu de 5 grootste trends in financiële diensten in 2022 ?

1. Bankklanten hebben meer opties dan ooit

De eerste ontwikkeling binnen financiele sector is het aantal opties. In de afgelopen jaren is de sector overspoeld met nieuwe bankopties. We hebben nieuwe bankopties gezien van gevestigde spelers in andere sectoren. Met de opkomst van embedded finance en banking-as-a-service, voegen techgiganten en retailers zich bij de mix en herdefiniëren ze het banklandschap.

2. Bankklanten verwachten steeds meer een “mobile-first”-ervaring

De volgende ontwikkeling binnen financiele sector is de “mobile-first”-ervaring. Naast de concurrentie van nieuwe spelers op de markt, staan banken ook onder druk van bestaande en potentiële klanten die digital-first transacties omarmen. Dit is geen trend die exclusief is voor de pandemie. Het gebruik van bankfilialen is tussen 2015 en 2020 met gemiddeld 35% gedaald. De klanten van vandaag verwachten dat 61% van hun zaken met banken tegen 2024 digitaal zullen verlopen.

3. Financiële instellingen moeten zich aanpassen aan een hybride personeelsbestand

Een ander belangrijk publiek om te bedienen zijn werknemers. In combinatie met de voorkeur van klanten om bankieren buiten de vier muren van een lokaal filiaal te brengen, omarmen werknemers werk vanuit meer locaties. Van de financiële instellingen verwacht 70% over te stappen op hybride werk. Als onderdeel van die verschuiving moeten ze goed nadenken over hoe ze samenwerking en productiviteit kunnen bevorderen in omgevingen op afstand en in persoonlijke omgevingen.

4. Er moet worden geïnvesteerd in cyberbeveiliging en fraudebestrijding

Door de snelle digitalisering van interne en externe interacties wordt een organisatie geconfronteerd met een reeks nieuwe kwetsbaarheden voor de veiligheid. Maar de tijd om reactief te zijn is voorbij; het is tijd om vooruit te kijken en te innoveren op een manier die de nieuwe systemen verfijnt, beveiligt en de risico’s vermindert.

5. Toenemende druk om duurzaamheid te verbeteren

Er is meer druk dan ooit op financiële instellingen om verder te gaan dan oppervlakkige “greenwashing”-inspanningen en echt duurzame praktijken te laten zien. Er is meer informatie dan ooit voor eco-bewuste individuen om informatie over het verbruik van hulpbronnen te achterhalen en lippendienst alleen is niet langer overtuigend.

Dit jaar is een belangrijke kans voor financiële instellingen om hun systemen klaar te maken voor de toekomst. Deze vijf trends illustreren welke richting de sector uitgaat en hoe proactief financiële instellingen zich zullen ontwikkelen om aan de verwachtingen te voldoen.